Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely
clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Tiskové zprávy

Dieselové Audi R10 TDI triumfovalo v Le Mans 19.06.2006
Historického úspěchu dosáhly o tomto víkendu dva „dieselové“ speciály Audi R10 TDI ve slavném závodě 24 hodin v Le Mans: obě posádky stanuly na stupních vítězů, přičemž posádka ve složení Frank Biela (Německo), Emanuele Pirro (Itálie) a Marco Werner (Německo) zvítězila rekordním způsobem, když za 24 hodin dokázala okruh projet 380krát a připsat tak značce Audi již šesté vítězství v tomto nejtěžším závodě světa.

Vítězové Le Mans 2006

Na třetím místě se umístila další posádka Audi R10 TDI - Dindo Capello (Itálie), Tom Kristensen (Dánsko) a Allan McNish (Skotsko), která navíc dokázala zajet vůbec nejrychlejší kolo závodu v čase 3 minuty a 31 sekund.

Někteří jezdci Audi přitom už v Le Mans vyhráli i v minulých letech, a to s vozy Audi R8 se zážehovým motorem. Frank Biela a Emanuele Pirro zde zvítězili v letech 2000, 2001 a 2002. Technologie Audi nebyla v Le Mans poražena už sedm let. Buď vítězily přímo vozy Audi, nebo, jako v roce 2003, speciál Bentley, který byl rovněž vybaven motorem FSI od Audi.

Audi R10 TDI

Audi R10 TDI pohání vidlicový vznětový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru, který díky přeplňování dvěma turbodmychadly dává úctyhodný výkon 650 k a točivý moment přes 1100 Nm. Jeho hlavní předností je nízká spotřeba, díky které mohly vozy Audi zajíždět na tankování nafty do boxů v průměru každých 14 kol, zatímco jejich soupeři museli tankovat benzin mnohem častěji. Fanoušci v této souvislosti obdivovali i tichý chod motoru TDI a jeho ohleduplnost k životnímu prostředí, agregát je vybaven dvojicí filtrů pevných částic DPF. Díky dokonalému vyvážení dvanáctiválce a účinnému tlumení by laik ani nepostřehl, že nejde o zážehový motor. Motor V12 TDI pracuje se vstřikovacími tlaky přes 1600 barů, spektrum využitelných otáček sahá od 3000 min-1 až po 5000 min-1, což jsou na závodní agregát nezvykle nízké otáčky. Pro řidiče speciálu Audi R10 je výhodou velmi plochá křivka točivého momentu motoru V12 TDI, protože jej nenutí k tak častému řazení.

Extrémním výkonovým parametrům motoru V12 TDI musel být patřičně přizpůsoben i podvozek, který má zřetelně delší rozvor než předchozí model R8. Nové technologie se uplatnily i při vývoji karoserie závodního speciálu, která je vyrobena z laminátu zpevňovaného uhlíkovými vlákny. Šasi, motor a převodovka tvoří extrémně pevný celek.

Ačkoliv vznětové Audi R10 vyrazilo na závodní tratě pouhých 200 dnů před Le Mans, v závodě oba vozy prokázaly mimořádnou spolehlivost, plně srovnatelnou s osvědčenými „benzinovými“ Audi R8, které zde 5x zvítězily. Jediná neplánovaná zastávka v boxech přišla před čtvrtou hodinou ranní, kdy se inženýři po potížích s pátým rychlostním stupněm rozhodli u jednoho vozu vyměnit ozubená kola převodovky. Díky její vyspělé konstrukci to mechanici zvládli za pouhých deset minut. Pak už je čekala jen výměna rozbitého světlometu na voze Franka Biely a jinak oba vozy Audi běžely jak hodinky.

Prof. Dr. Martin Winterkorn, předseda představenstva AUDI AG, tento skvělý úspěch komentoval: „Náš historický triumf v závodě Le Mans je bezesporu největším úspěchem v motoristickém sportu v historii AUDI AG a je jasným potvrzením hesla ‘Vorsprung durch Technik’ (Náskok díky technice). Cíl dosáhnout jako první výrobce na světě vítězství v závodě Le Mans se vznětovým motorem byl krajně ambiciózní. Nezalekli jsme se a zvítězili na první pokus.“

Audi R10 TDI

Své nadšení vyjádřil i člen vítězné posádky Frank Biela: „Jsme velice hrdí na první vítězství se vznětovým motorem, tedy s Audi TDI Power. Pro Audi má toto vítězství historický význam, ale stejně důležité je i pro nás závodníky. Účastnili jsme se vývoje už od samého počátku. Připravit nový vůz k závodu, zvítězit v nejdůležitějším závodě sportovních vozů na světě a být prvním, kdo vyhrál Le Mans se vznětovým motorem, to je úžasný pocit.“

„Jsem prostě šťastný,“ řekl technický ředitel Audi Sport Team Joest Ralf Jüttner. „Byl to tvrdý závod a vyžadoval spoustu práce, nicméně pro celý projekt bylo typické, že mu každý věnoval maximální úsilí. Tak to bylo i při závodu v Le Mans. Museli jsme řešit řadu problémů, ale to se dá při prvním nasazení takového množství nových technologií očekávat.“

Po březnovém vítězství v závodě 12 hodin v Sebringu, a nyní i 24 hodin v Le Mans, se posádky i jejich vozy chystají na další závody. Od 15. července se přesunou za oceán, kde se pokusí získat mistrovský titul v sérii ALMS.

 

‹‹ Zpět na Tiskové zprávy