Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely
clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Tiskové zprávy

Audi balanced mobility – Cesta k mobilitě s neutrální bilancí emisí CO2 19.05.2011
Praha, 16. května 2011 – Audi pracuje na budoucnosti mobility a vydává se přitom zcela novými cestami. Iniciativa s názvem „Audi balanced mobility“ směřuje k dosažení vyvážené bilance emisí CO2 v rámci celého řetězce získávání a přeměny energií pro zajišťování mobility. Klíčovou roli sehraje projekt Audi e-gas, který je milníkem nejen pro Audi, ale i pro celou německou energetiku.

• Projekt Audi e-gas zajistí ekologickou výrobu elektrické energie, metanu a vodíku
• Prototypy A1 e-tron a A3 TCNG mají v rámci projektu e-gas téměř neutrální bilanci emisí CO2
• Možnost skladovat velká množství energie podpoří další rozvoj výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů
 

Společnost Audi představila veřejnosti iniciativu „Audi balanced mobility“, která přichází se zcela novým přístupem k využívání obnovitelných zdrojů energie, bez nichž je mobilita s neutrální bilancí emisí CO2 nerealizovatelná. Prvním krokem tímto směrem je projekt Audi e-gas, který přináší zcela nové impulzy pro celou německou energetiku, neboť integrovanou výrobou elektrické energie, metanu a vodíku řeší problém s ukládáním přebytečné energie z větrných nebo solárních elektráren.
 


Společnost Audi již dokončila výzkumnou fázi projektu e-gas a v polovině roku 2011 zahájí druhou etapu výstavbou průmyslově využitelného výrobního zařízení. Na ctižádostivém energetickém projektu spolupracuje se společnostmi SolarFuel GmbH a EWE Energie AG, dále se Střediskem pro solární energii a výzkum vodíku (ZSW) ve Stuttgartu a Fraunhoferovým institutem pro větrnou energii a energetickou systémovou techniku (IWES).

Prvním velkým pilířem v projektu Audi e-gas jsou větrné elektrárny. Audi se podílí na výstavbě čtyř velkých větrných elektráren v pobřežních vodách Severního moře s instalovaným výkonem 3,6 MW, které budou dohromady vyrábět cca 53 GWh elektrické energie ročně, což je dostatek energie pro jedno středně velké město.
 

Druhým pilířem projektu je závod e-gas na výrobu vodíku a metanu v průmyslovém měřítku. Výstavba závodu bude zahájena v červenci 2011 v dolnosaské obci Werlte. Závod e-gas bude napojen na produkci bioplynu z odpadů, odkud bude odebírat CO2 nezbytný k výrobě syntetického metanu. Při ročním objemu výroby přibližně 1000 tun metanu e-gas se zužitkuje 2800 tun CO2. Vodík potřebný k tzv. Sabatierově reakci (4H2 + CO2 → CH4 + 2H2O) bude získáván elektrolýzou vody za pomoci ekologicky vyrobeného elektrického proudu.

Účinnost pilotního závodu e-gas (od větrné elektrárny až po metan) je cca 54 procent. Při využívání vznikajícího tepla je tato hodnota ještě výrazně vyšší. V budoucnosti se počítá s účinností přes 60 procent. Projekt Audi e-gas lze snadno realizovat ve všech zemích, v nichž existují rozvody zemního plynu.
 

Propojení výroby metanu a vodíku s ekologickou výrobou elektrické energie z obnovitelných zdrojů může vyřešit problém ukládání energie pro pozdější potřebu. Energii uloženou do zemního plynu lze totiž v případě potřeby kdykoli vrátit zpět do elektrické sítě. Přebytečný vodík může ve střednědobém horizontu sloužit také k pohonu vozidel s palivovými články, jako je například Audi Q5 HFC.

Syntetický metan s názvem Audi e-gas je ideálním palivem k pohonu vozidel se spalovacím motorem upraveným pro spalování stlačeného zemního plynu (CNG). Tím bude zajištěna mobilita na dlouhé vzdálenosti s uzavřeným koloběhem CO2, který přispěje k ochraně klimatu. Audi uvede na trh první modely TCNG v roce 2013.

Množství elektrické energie z větrných elektráren Audi a metanu ze závodu e-gas by již v první fázi projektu stačilo pro celkem 2500 automobilů. S částí elektrické energie lze vyrobit 1000 vozů A1 e-tron a ujet s nimi 10 000 km za rok. Na ekologicky vyrobený metan e-gas ujede každý z 1500 vozů A3 TCNG patnáct tisíc kilometrů za rok. A ještě zbude 150 tun syntetického zemního plynu pro veřejnou distribuční síť. Sečteno a podtrženo slibuje projekt e-gas značné přínosy pro elektrickou síť a dostatek energie pro ujetí více než 30 milionů kilometrů ročně s neutrálním vlivem na klima.

Ekvivalent emisí CO2 je u kompaktního vozu poháněného syntetickým plynem e-gas nižší než 30 gramů na kilometr, pokud nebereme v úvahu pouze emise výfukových plynů, ale celou bilanci od získávání energie až po její finální spotřebu. A do toho jsou započteny rovněž emise způsobené stavbou větrné elektrárny a závodu e-gas. Ještě lepším výsledkem se mohou pochlubit elektromobily, které přímo používají elektrický proud vyrobený větrnou elektrárnou. V tomto případě jsou emise CO2 necelé čtyři gramy na kilometr. V celkové energetické bilanci včetně výroby elektromobilu existuje ovšem hendikep vysoké spotřeby energie při produkci akumulátorů.
 


V rámci iniciativy „Audi balanced mobility“ jsou již připraveny také konkrétní automobily s alternativními pohony. Konceptem výhradně elektricky poháněného vozidla je Audi A1 e-tron. Čtyřmístný vůz je ovšem navíc vybaven malým Wankelovým motorem, který při jízdě na delší vzdálenost pohání generátor a vyrábí elektrickou energii pro elektromotor. Ten má trvalý výkon 45 kW a nejvyšší výkon 75 kW. Hnací sílu přenáší na přední kola jednostupňová převodovka. Maximální točivý moment 240 N.m je k dispozici již při rozjezdu. Audi A1 e-tron zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,2 s a dokáže jet nejvyšší rychlostí přes 130 km/h.

Energii dodává sada akumulátorů Li-Ion ve tvaru písmene T, která je uložena pod středovým tunelem a zadními sedadly. Vodou chlazený akumulátor má kapacitu 12 kWh, což postačuje k ujetí více než 50 km na jedno nabití. Rychlé dobíjení trvá necelou hodinu.

Na syntetický metan e-gas může jezdit prototyp modelu Audi A3 TCNG, jehož čtyřválcový motor TFSI a katalyzátor jsou upraveny pro provoz na zemní plyn. Po celé Evropě existuje více než 3500 plnicích stanic CNG, z toho je přibližně 900 stanic v sousedním Německu. Zemní plyn si začíná pozvolna nalézat své příznivce i v České republice, kde plnicí stanice CNG fungují ve 26 městech a obcích a jejich počet neustále roste. Při spalování syntetického plynu e-gas vzniká stejně jako v případě zemního plynu výrazně méně CO2 než při provozu na benzin.

Zemní plyn, biometan a rovněž i syntetický plyn e-gas mají vysoké oktanové číslo 130 (oktanové číslo stanovené výzkumnou metodou), které umožňuje zvolit pro přeplňovaný motor vysoký efektivní kompresní poměr, a tím dosáhnout vysoké účinnosti. Jako každé Audi je i A3 TCNG vozem bez kompromisů v oblastech každodenní využitelnosti a potěšení z jízdy. Jeho plynové nádrže, v nichž je syntetický plyn e-gas uchováván pod tlakem 200 barů, mají dostatečný objem i pro dlouhé trasy. Audi A3 TCNG má bivalentní pohon, takže po vyprázdnění plynových nádrží pokračuje v jízdě bez ztráty výkonu na benzin.
 

 

‹‹ Zpět na Tiskové zprávy