Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely
clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Tiskové zprávy

Audi A2 concept 07.09.2011
Praha, 7. září 2011 – Technická studie Audi A2 concept skýtá příležitost k nahlédnutí do budoucnosti elektrické mobility v ulicích velkoměst. Čistě elektricky poháněná studie A2 concept vychází z klasického prostorového konceptu. Je to prémiový vůz do města s velkorysou nabídkou vnitřního prostoru a suverénními jízdními vlastnostmi.

Technická studie překypuje atraktivní, inteligentní technikou. Inovativní konstrukce karoserie je dalším vývojovým stupněm ultralehké konstrukce Audi. Koncept díky ní váží pouhých 1150 kilogramů. Technologie Audi connect poskytují připojení k internetu. Systémy řízení a brzd jsou ovládány čistě elektricky (by-wire).

Vnější design

Audi A2 concept je ukázkou obrovského talentu designérů značky Audi, kteří navrhli prostorný a praktický vůz v kompaktním balení. Studie je jen 3804 mm dlouhá, 1693 mm široká a 1494 mm vysoká. I tak ovšem zanechává na silnici dojem elegantního, výkonného a sportovního vozu. Jak je pro Audi typické, jeho čisté linie se soustředí na to nejdůležitější.

Neprůsvitná skleněná střecha konceptu lakovaného bílým odstínem Electric White se stane průhlednou na povel příslušného tlačítka. Malé částečky integrované do skla se působením elektrického napětí uspořádají tak, aby světlo mohlo bez omezení procházet sklem. Ztmavená skleněná střecha ovšem téměř kompletně odráží infračervenou část slunečního záření a účinně tak zastiňuje interiér. Je to další příspěvek k efektivní regulaci teploty v čistě elektricky poháněné studii Audi A2 concept.



Stejně jako u všech vozů Audi dominuje i přídi technické studie maska chladiče Singleframe, v tomto případě ve speciální úpravě pro elektromobil. Horní dvě třetiny uzavírá odklopný kryt, za nímž se nachází zásuvka pro nabíjení akumulátoru a hrdlo k doplňování chladicí kapaliny. Čtyři kruhy Audi jsou výrazně tvarované a kapota motoru je trvale přišroubovaná ke karoserii.

Ve spodní části masky chladiče Singleframe, která plní funkci přívodu vzduchu, jsou uloženy velmi účinné chladicí elementy vyrobené z grafitové pěny. Lehký minerál je vynikajícím vodičem tepla, které přebírá od chladicí kapaliny a předává okolnímu vzduchu. V centrálním vstupu vzduchu je umístěno osm bloků, z nichž každý nese šest grafitových elementů.

Další atrakcí studie A2 concept jsou vícesegmentové světlomety LED. Potkávací a dálková světla jsou vytvářena celým souborem malých elektroluminiscenčních diod LED umístěných nad sebou. Mikroreflektory umožňují precizní nasměrování světla. Diody LED lze zapínat a vypínat nezávisle na sobě, aby bylo v každé situaci zajištěno dokonalé osvětlení vozovky. Světlomety pro denní svícení jsou tvořeny bezpočtem miniaturních diod LED uspořádaných ve spodní části světlometu tak, aby připomínaly perlový náhrdelník.

Typickým stylem značky Audi se vyznačuje i profil technické studie, v němž zaujmou svalnaté podběhy kol, nízký pás prosklení kabiny a rychle se svažující střecha zakončená dlouhým zadním spoilerem. Ostré linie rámují napjatě klenuté plochy karoserie. Nad bočními prahy výrazně stoupá dynamická linie, zatímco linie „tornádo“ pod okny se zdvihá jen mírně. Hned pod linií „tornádo“ je umístěn charakteristický prvek studie Audi A2 concept – světelný pás Audi dynamic light, který spojuje přední světlomety se zadními svítilnami.


Světelný pás Audi dynamic light je tvořen diodami LED a optickými vlákny. V pohotovostním režimu je několik centimetrů široký pás černý. Jakmile se k vozu Audi A2 concept přiblíží majitel, rozsvítí se na přivítanou modře a upoutá pozornost na kliky dveří zapuštěné do světelného pásu. Kliky se automaticky vysunou se nad povrch, jakmile nad nimi řidič přejede rukou.

Světelný pás Audi dynamic light svítí za jízdy jasně oranžovou barvou. Při změně směru jízdy na příslušné straně pulzuje a při brzdění se v něm posouvá červený sloupec světla od zadních svítilen směrem dopředu a intuitivně tak ukazuje ostatním řidičům intenzitu brzdění.

Také zadní svítilny využívají technologii vícesegmentových světlometů LED. Adaptivní systém světlometů sleduje pomocí senzoru úroveň viditelnosti a na základě toho přizpůsobuje jas světel.

Pět laserových diod vytváří zadní mlhové světlo. Je-li viditelnost dobrá, je jejich světlo neviditelné. Avšak v mlze nebo dešti naráží světlo do částeček vody ve vzduchu a stane tak se zřetelně viditelné jako vznášející se trojúhelník.


Interiér

Také interiér odráží charakter studie Audi A2 concept. Je lehký, čistý, otevřený a prostorný s intuitivním ovládáním. Přístrojová deska je rozdělena na dvě části. Polokruhová levá část obklopuje prostor pro řidiče. Světelný pás Audi dynamic light probíhá podél hran ve dvou samostatných obloucích od dveří do přístrojové desky. Cestující vítá podobným způsobem jako světelný pás na karoserii.

Uspořádání interiéru využívá možnosti poskytované elektrickým pohonem. Mezi předními sedadly není středový tunel a konzolu mezi nimi lze sklopit, aby se cestující mohli volně pohybovat uvnitř vozu. Teplý nebo chladný vzduch je přiváděn do interiéru nepřímo a bez průvanu skrz perforovaný povrch pod předním oknem.

Volant studie Audi A2 concept je nahoře a dole zkosený a jeho věnec je spojen se středem jediným ramenem. Dva velké rohy směřující dovnitř mají povrch citlivý na dotyk pro ovládání klíčových funkcí. Pouze směrové ukazatele a stěrače čelního okna se ovládají tradičními páčkami na sloupku volantu.

Pokud se řidič dotkne obou dotykových ploch současně, přepne se A2 concept do poloautonomního jízdního režimu. Tato praktická funkce je vítaným pomocníkem například v pomalu jedoucí koloně. Řidič má za všech okolností plnou kontrolu nad vozem, stejně jako v případě současného systému ACC stop & go, z něhož je nová technologie odvozena.

Jako sloupek řízení slouží otevřený profil, který se v horizontální rovině rozšiřuje a přechází do přístrojové desky. Na jeho konci je umístěn 7“ displej doplněný dvěma menšími displeji s rychloměrem a ukazatelem výkonu.

Jakmile řidič stiskne tlačítko, aby aktivoval elektrický pohon, obklopí řidiče a spolujezdce animovaný pás světla a na pravé straně od volantu se vyklopí dvě dotykové plochy. Malá dotyková plocha vlevo slouží k řazení (shift-by-wire = řazení „po drátě“ bez mechanického spojení), zatímco větší vpravo je vyhrazena pro klimatizaci a multimediální funkce.

Sklápěcí konzola mezi sedadly zahrnuje ještě jeden touchpad pro zadávání písmen a čísel a pro ovládání sekundárních funkcí, jenž je dalším vývojovým stupněm současného systému MMI touch. Ovládací koncept je završen nabíječkou pro iPhone.


Koncept má na palubě veškeré technologie Audi connect. Autotelefon Bluetooth online připojí vůz k internetu prostřednictvím modulu UTMS a hotspot WLAN umožní posádce surfovat po internetu a vyřizovat elektronickou poštu na přenosných zařízeních. Rychlé datové připojení přináší do vozidla speciálně připravené zprávy a informace. Audi nabízí v současnosti následující služby pro navigaci: mapu se snímky z portálu Google Earth, online dopravní zpravodajství, vyhledávání bodů zájmu prostřednictví Googlu s hlasovým ovládáním a aplikaci Google Street View.

Vybrání v opěradlech čtyř samostatných sedadel v Audi A2 concept jim dodávají sportovní vzhled a přispívají k jejich neuvěřitelně nízké hmotnosti. Sedadla mají hliníkovou kostru a jejich skořepiny jsou vyrobeny technologií vyfukování plastů. Sedadla jsou připevněna k podlaze třemi vzpěrami, díky nimž zůstává cestujícím na zadních sedadlech více prostoru pro nohy. Pod výklopnými sedáky jsou schovány úložné prostory.

Mezi zadními sedadly je umístěna konzola s úložnými prostory. Sklopením zadních sedadel dopředu vznikne přístup k úchytu pro vidlici speciálního jízdního kola do města. Zavazadlový prostor studie Audi A2 concept má sendvičovou podlahu. Spodní úroveň zavazadlového prostoru zakrývá výklopný rám opatřený dvěma robustními sítěmi pro velké zatížení.

Barvy a materiály v interiéru podtrhují dojem lehkosti a funkčnosti. Velké plochy sahající od horních částí výplní dveří až po podlahu jsou pokryty inovativním materiálem z polyuretanu, jehož povrch připomíná neopren. Centrální část podlahy je obložena žebrovanými panely z recyklovaného polyesteru. Atmosféru v interiéru dotvářejí hliníkové ozdobné prvky.

Technika

Audi A2 concept je čistě elektricky poháněným vozem. Lithium-iontový akumulátor uložený v sendvičové podlaze má kapacitu 31 kWh, z níž lze využívat 24 kWh. Elektromotor je uložen vpředu napříč. Jeho nejvyšší výkon 85 kW (trvalý 60 kW) a točivý moment 270 N.m (trvalý 160 N.m) je přenášen na přední kola prostřednictvím jednostupňové převodovky.

Technická studie Audi má dojezd 200 km v kombinovaném režimu EU. Třífázový proud s napětím 400 V nabije akumulátor na plnou kapacitu přibližně za 1,5 hodiny, z domácí zásuvky 230 V trvá nabíjení přibližně čtyři hodiny. Audi A2 concept je navržen také pro využívání technologie bezkontaktního nabíjení (Audi Wireless Charging).

Hmotnost koncepčního vozu je méně než 1150 kilogramů. Na tom má zásluhu především karoserie zhotovená podle nejpokrokovějších principů ultralehké konstrukce Audi. A2 concept je první ukázkou hybridní vícemateriálové konstrukce ASF, která vzájemně kombinuje velmi odlišné materiály. V tomto případě je hlavní nosná struktura vyrobena převážně z hliníku a doplněna přídavnými díly z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Audi A2 concept nabízí dynamické svezení. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 9,3 s a v zájmu dlouhého dojezdu je nejvyššího rychlost omezena na 150 km/h. Spontánní ovladatelnost je výsledkem optimálního nastavení přední nápravy se vzpěrami McPherson a zadní nápravy s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Řízení a brzdová soustava pracují čistě elektricky (steer-by-wire a brake-by-wire), bez jakéhokoli mechanického nebo hydraulického propojení s volantem nebo pedály.

Osmnáctipalcová kola jsou složená ze základního kola z lehké slitiny a samostatně vyrobeného vnějšího pláště. Tímto způsobem se podařilo výrazně zmenšit množství potřebného materiálu. Nová hybridní technologie, používaná již u některých sériově vyráběných modelů Audi, snižuje hmotnost jednoho kola přibližně o dva kilogramy. Kola studie A2 concept kombinují vzhled turbíny charakteristický pro rodinu modelů e-tron s klasickým paprskovým designem Audi.
 

 

‹‹ Zpět na Tiskové zprávy