Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely
clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Tiskové zprávy

Nové Audi A3 Sportback g-tron 07.03.2013
Praha, 7. března 2013 – Audi dělá s modelem A3 Sportback g-tron velký krok směrem k trvale udržitelné mobilitě. Kompaktní pětidveřový vůz, který bude představen koncem letošního roku, je poháněn palivem Audi e-gas s neutrální bilancí emisí CO2. Syntetické plynné palivo bude vyráběno prostřednictvím elektrické energie z obnovitelných zdrojů v nově vybudovaném závodu v německém Werlte. Novinka se čtyřmi kruhy inovativně kombinuje ekologickou rovnováhu, hospodárnost a technicky vyspělá řešení.

• Nové Audi A3 Sportback g-tron je poháněno plynem Audi e-gas s neutrálními emisemi CO2
• Emise CO2 pouhých 30 gramů na kilometr
• Celkový dojezd 1300 kilometrů

„Audi je s projektem e-gas prvním výrobcem automobilů, který vyvíjí kompletní řetězec trvale udržitelných nosičů energie,“ říká Anna Gruberová, ředitelka divize Audi společnosti Porsche Česká republika. „Trvale udržitelná mobilita je jedním z pilířů dlouhodobé strategie značky Audi a Audi A3 Sportback g-tron je jen důkazem našeho náskoku v oblasti vyspělých ekologických řešení.“

Audi A3 Sportback g-tron přichází s kompletním technickým arzenálem značky Audi – od ultralehké konstrukce přes informační a zábavní systémy až po asistenční systémy. V první řadě však předvádí nejmodernější techniku pohonu na stlačený zemní plyn (CNG), jejímž základem jsou dvě nádrže, uložené pod podlahou zavazadlového prostoru, s kapacitou po sedmi kilogramech CNG při maximálním tlaku 200 barů. V souladu s konceptem ultralehké konstrukce váží každá nádrž o 27 kilogramů méně než konvenční řešení.

Nádrže používají novou kombinaci materiálů. Vnitřní vrstva je tvořena polyamidovým polymerem, který je nepropustný pro plyn, zatímco druhá vrstva z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny propůjčuje nádrži extrémně vysokou pevnost. Třetí vrstva z polymeru vyztuženého skleněnými vlákny účinně chrání nádrž před poškozením zvenčí. Materiály vyztužené vlákny jsou spojeny velmi odolnou epoxidovou pryskyřicí.

Druhým výjimečným prvkem nového Audi A3 Sportback g-tron je elektronický regulátor tlaku zemního plynu. Tato kompaktní a lehká jednotka snižuje ve dvou krocích vysoký tlak plynu proudícího z nádrží na pět až devět barů. Tím je za všech okolností zajištěna přítomnost správného tlaku v zásobníkové liště pro plyn a ve vstřikovacích ventilech – nízký tlak je vhodný pro úspornou jízdu při nízkých rychlostech, zatímco vyšší tlak přichází ke slovu, pokud řidič požaduje vyšší výkon a točivý moment.

Pokud tlak v nádrži klesne pod deset barů, přepne řídicí jednotka motoru automaticky na benzinový provoz. Audi A3 Sportback g-tron je plně bivalentní, tzn. že jeho výkonové parametry jsou stejné v obou režimech provozu na CNG i benzin.


CNG umožňuje dojezd – při standardní spotřebě paliva – přibližně 400 km, na benzin je v případě nutnosti možné ujet dalších 900 km. Celkový dojezd je tedy přibližně srovnatelný s Audi TDI. Dva displeje na přístrojové desce poskytují řidiči aktuální informace o množství paliva v jednotlivých nádržích. Informační systém řidiče ukazuje rovněž aktuální spotřebu paliva v závislosti na příslušném provozním režimu.

Pod společným víčkem jsou umístěna dvě plnicí hrdla. Po naplnění nádrží nebo za velmi chladného počasí je motor spuštěn na benzin, a teprve poté přejde co nejdříve na spalování zemního plynu.

Motor vychází z nové jednotky 1.4 TFSI. Klíčové úpravy bylo nutné realizovat u hlavy válců, systému přeplňování, vstřikovací soustavy a katalyzátoru. Audi A3 Sportback g-tron s nejvyšším výkonem 81 kW (110 k) a maximálním točivým momentem 200 N.m má nejvyšší rychlost 190 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za jedenáct sekund. Pětidveřový vůz průměrně spotřebuje méně než 3,5 kg CNG, resp. plynu Audi e-gas, na 100 km. Audi e-gas je syntetické palivo získávané s použitím ekologicky vyráběné elektrické energie v rámci projektu Audi e-gas. V režimu na zemní plyn jsou emise CO2 nižší než 95 gramů na km.

Bilance skleníkových plynů je ještě atraktivnější při komplexní analýze, která bere v úvahu všechny faktory od získávání paliva až po jeho spotřebu při pohonu automobilu. Je-li vůz Audi A3 Sportback g-tron poháněn plynem Audi e-gas, nevypouští větší množství CO2, než jaké bylo předtím použito k výrobě syntetického plynu – vzniká tak uzavřený okruh. Zahrne-li se do komplexní analýzy rovněž energie potřebná k výstavbě závodu na výrobu plynu e-gas a k výstavbě větrných elektráren, pak jsou emise CO2 stále nižší než 30 gramů na km.

V Německu budou majitelé vozů Audi A3 Sportback g-tron pravděpodobně získávat plyn e-gas na veřejných plnicích stanicích CNG prostřednictvím ekologické účetní metody podobné metodě používané v současnosti při odběru ekologické elektrické energie.


Na začátku řetězce stojí elektrická energie vyráběná z obnovitelných zdrojů energie. Koncovými produkty jsou vodík a syntetický plyn Audi e-gas. První průmyslový závod na světě pro výrobu syntetického metanu (e-gas) z CO2 a elektrické energie z obnovitelných zdrojů je krátce před dokončením. Závod se nachází v německé obci Werlte (okres Emsland v Dolním Sasku).

Závod Audi e-gas používá elektrickou energii z obnovitelných zdrojů v první fázi elektrolýzy, v níž se voda štěpí na kyslík a vodík (Audi e-hydrogen), který by mohl jednou pohánět vozidla s palivovými články. Protože však není dosud rozšířena infrastruktura pro distribuci vodíku, nechá se v dalším kroku reagovat vodík s CO2 v metanizační jednotce. Tímto způsobem vzniká z obnovitelných zdrojů syntetický metan s názvem Audi e-gas. Z hlediska chemického složení je e-gas téměř identický s fosilním zemním plynem. Proto může být e-gas přiváděn do plnicích stanic CNG prostřednictvím distribuční sítě pro zemní plyn.


Proces výroby plynu s využitím elektrické energie poprvé obousměrně propojuje elektrickou a plynovou síť. Dosud bylo sice možné vyrábět elektrickou energii z plynu, opačný postup se však nepoužíval. Závod Audi e-gas proto ukazuje cestu k využití obrovské kapacity sítě pro zemní plyn k ukládání a přepravě nadbytečného množství elektrické energie.

V případě CO2, používaného v závodě Audi e-gas, se jedná o odpadní produkt z nedaleké elektrárny na bioplyn, provozované energetickou společností EWE. Závod na výrobu plynu Audi e-gas chemicky váže CO2, který by se jinak dostával do atmosféry, do paliva. Díky tomu je Audi e-gas klimaticky neutrální. Závod Audi bude vyrábět cca 1000 tun plynu e-gas ročně a spotřebuje při tom přibližně 2800 tun CO2. Takové množství CO2 je schopno za rok absorbovat 224 000 buků.

Množství plynu e-gas, vyráběné v závodu ve Werlte, pokryje spotřebu 1500 nových vozů Audi A3 Sportback g-tron za předpokladu, že každý z nich ujede v průměru 15 000 kilometrů ročně, a to s neutrální bilancí CO2. Také energetický průmysl může mít z projektu Audi e-gas značný prospěch, protože řeší naléhavou výzvu, jak efektivně a bez ohledu na polohu ukládat elektrickou energii z obnovitelných zdrojů. Schopnost ukládat velká množství energie z větrných a slunečních elektráren přeměnou elektrické energie na plyn by mohla významně podpořit expanzi výroby energie z obnovitelných zdrojů.



 

 

‹‹ Zpět na Tiskové zprávy